کد مطلب:231484 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

فضائل و خصوصیات علی
34- حسن بن جهم گوید:

به حضرت رضا علیه السلام عرض كردم:

امیرالمؤمنین سلام الله علیه قاتل خود را می شناخت و می دانست كه در چه شبی كشته می شود و در كجا به شهادت می رسد، و یا در آن هنگام كه فریاد اردك ها بلند شد. فرمود: در خانه فریادهائی است كه گریه ها به دنبال دارد، و یا هنگامی كه ام كلثوم گفت: امشب در خانه نماز بگذارید و دیگری را بفرستید تا در مسجد نماز بگذارد امیرالمؤمنین علیه السلام به سخنان ام كلثوم توجهی نكرد، و در آن شب از اتاق مكرر بیرون می شد، و می دانست كه ابن ملجم لعنة الله او را با شمشیر خواهد كشد این ها مطالبی بود كه نمی شد از آن گذشت؟

حضرت رضا علیه السلام فرمود: مطلب همین طور است كه گفتی، و لیكن امیرالمؤمنین علیه السلام در آن شب مخیر بود كه این حادثه را قبول كند تا تقدیرات خداوند متعال درباره ی آن جناب جریان پیدا كند.



[ صفحه 339]



35- حسین بن خالد گوید: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

هر كس می خواهد در كشتی نجات بنشیند و به ریسمان محكم خداوند چنگ بزند، باید بعد از من علی را دوست داشته باشد، و با دشمنان او دشمنی كند، امامان هدایت كننده از فرزندان او را امام اتخاذ كند.

آنان خلفاء و اوصیاء من هستند و حجت خداوند بعد از من می باشند، آنها بزرگان امت من بوده و راهنمایان پرهیزگاران به طرف بهشت می باشند.

گروه آنها گروه من و گروه خدا بوده و گروه دشمنان آنها گروه شیطان هستند.

36- حضرت رضا علیه السلام از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود:

ای علی تو برادر و وزیر من هستی، و پرچم من در دنیا و آخرت در دست تو می باشد و تو صاحب حوض من می باشی، هر كس تو را دوست داشته باشد مرا دوست داشته و هر كس تو را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است.

37- علی بن بلال گوید: حضرت رضا از پدرانش از حضرت رسول علیهم السلام از جبرئیل و او از میكائیل از لوح و قلم روایت كرده كه خداوند متعال فرمود:

ولایت علی بن ابی طالب قلعه محكم من است، هر كس در این قلعه ی محكم درآید از عذاب من در آسایش است.

38- عبدالله بن محمد رازی گوید: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش علیهم السلام روایت می كند كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: من و علی از یك نور خلق شده ایم.



[ صفحه 340]



39- دارم بن قبیصه گوید: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از امیرالمؤمنین علیهم السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

خداوند متعال یكصد و بیست و چهار هزار پیغمبر آفرید و من گرامیترین آنها هستم، و فخری هم ندارم، و یكصد و بیست و چهار هزار وصی خلق كرده كه علی از همه آنان گرامی تر و فاضل تر می باشد.

40- هیثم بن عبدالله رمانی گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم: چرا علی بن ابی طالب علیه السلام مدت بیست و پنج سال بعد از وفات حضرت رسول صلی الله علیه و آله با دشمنان خود جهاد نكرد، و پس از اینكه به خلافت رسید با مخالفین خود به جهاد پرداخت؟

امام رضا علیه السلام فرمود: علی بن ابی طالب در این مورد به حضرت رسول صلی الله علیه و آله اقتداء كردند، حضرت رسول مدت سیزده سال در مكه و نوزده ماه در مدینه از جهاد با كفار و مشركین خودداری كردند، و خودداری آن جناب برای قلت اعوان و انصار بود، و علی نیز برای همین جهت با دشمنان خود جهاد نكرد همان طور كه نبوت حضرت رسول با ترك جهاد باطل نشد امامت علی نیز برای ترك جهاد با دشمنانش باطل نگردید.

41- محمد بن عبدالله علوی گوید: پدرم از حضرت رضا علیه السلام و او از پدرانش از علی علیه السلام روایت می كند كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

ای علی خداوند به وسیله شما این امر را افتتاح می كند، و ختم می گرداند ای علی شما صبر كنید كه پایان كار برای پرهیزگاران است، دوستان شما از حزب خداوند



[ صفحه 341]



و دشمنان شما از حزب شیطان هستند.

خوشا به حال آن افرادی كه از شما اطاعت كنند، و وای بر كسانی كه بر شما عاصی گردند، شما حجت خداوند در میان مردم و ریسمان محكم پروردگار می باشید، هر كس به آن ریسمان چنگ زد هدایت می گردد، و هر كس از آن دست كشید گمراه می شود.

من از خداوند برای شما بهشت را درخواست كرده ام، هیچ كس در اطاعت خداوند از شما پیشی نگرفته است، و شما از همگان اولی و سزاوار هستید.

42- عبیدالله بن علی گوید: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی (ع) روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

ای علی تو مانند عیسی بن مریم علیهماالسلام می باشی، گروهی در محبت عیسی غلو كردند و هلاك شدند، و گروهی در دشمنی او افراط نمودند و هلاك گردیدند، و گروهی راه میانه را پیش گرفتند و رستگار شدند.

43- داود بن سلیمان گوید: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

ای علی تو سید مسلمانان، و پیشوای پرهیزكاران، و رهبر سفید چهرگان، و امیر مؤمنان می باشی.

44- و نیز حضرت رضا (ع) از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود: در روز قیامت فقط چهار نفر سوار خواهند بود.

مردی از انصار برخواست و گفت: پدر و مادرم قربانت گردد آن چهار نفر كیانند؟

فرمود: یكی از آنها من هستم كه سوار براق خواهم بود، دوم برادرم صالح



[ صفحه 342]



است كه سوار بر ناقه خواهد بود، سوم عمویم حمزه كه به شترم عضباء سوار می شود، چهارم برادرم علی كه به یكی از ناقه های بهشت سوار خواهد شد، وی در حالی كه پرچم «حمد» را در دست گرفته در مقابل عرش قرار گرفته و فریاد می زند: لا اله الا الله - محمد رسول الله.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

آدمیان می گویند: این شخص یا فرشته مقرب، و یا پیغمبر مرسل و یا یكی از حاملان عرش پروردگار است، فرمود: در این هنگام فرشته ای از زیر عرش فریاد می زند ای گروه آدمیان این فرشته مقرب و یا حامل عرش خداوند نیست، وی صدیق اكبر علی بن ابی طالب است.

45- حسین بن خالد از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود:

در علی علیه السلام خصلت هائی هست كه اگر یكی از آنها در مردم بود آنان را كفایت می كرد، فرمود: یكی از آنها گفته حضرت رسول است كه فرمود:

هر كس من مولا و سرور او هستم علی نیز مولا و رهبر اوست، و علی از من به منزله هارون در نزد موسی علیه السلام است.

علی از من است و من از علی هستم، علی مانند خود من است، طاعت او طاعت من، و معصیت او معصیت من است، جنگ با علی جنگیدن با خداوند، و صلح با علی صلح با خداوند می باشد، دوست علی دوست خداوند و دشمن علی دشمن خداوند است.

علی حجت خداوند در میان بندگان او می باشد، دوستی با علی ایمان و دشمنی با او كفر است، حزب علی حزب خداوند و حزب دشمنان علی حزب شیطان هستند.



[ صفحه 343]



علی با حق است و حق با علی، این دو از هم جدا نمی گردند تا در كنار حوض بر من وارد شوند.

علی قاسم بهشت و دوزخ است، هر كس علی را ترك گوید، خداوند متعال را ترك گفته است، شیعیان علی روز قیامت رستگار هستند.

46- احمد بن عامر از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

هر كس را من مولا و رهبر او هستم، علی نیز مولا و رهبر اوست، بارخدایا دوست بدار هر كس كه او را دوست بدارد، و دشمن بدار هر كس كه او را دشمن بگیرد، از درگاه خود بران هر كس او را براند، و یاری كن هر كس علی را یاری كند.

47- دعبل خزاعی گوید: حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

ای علی تو بعد از من مظلوم خواهی شد، وای بر كسی كه با تو جنگ كند، خوشا به حال كسی كه در ركاب تو قتال نماید.

ای علی تو آن كسی هستی كه با سخنان من سخن خواهی گفت، و با زبان من گفتگو خواهی كرد، وای بر آن كس كه سخنان تو را رد كند، خوشا به حال آن كس كه سخنانت را بپذیرد.

ای علی تو سید این امت بعد از من خواهی بود، و امام امت و خلیفه من در میان آنها می باشی، هر كس از تو جدا شود روز قیامت از من جدا خواهد شد، و هر كس با تو باشد روز قیامت با من خواهد بود.

ای علی تو نخستین كسی هستی كه به من ایمان آوردی و تصدیق كردی، و تو اول كسی می باشی كه مرا در مأموریتم كمك نمودی و با من با دشمنانم جهاد كردی،



[ صفحه 344]



و با من نماز خواندی در حالی كه مردم در جهالت و غفلت بودند.

ای علی تو اول كسی هستی كه با من سر از قبر برمی داری، و با من مبعوث می گردی و با هم از صراط عبور می كنیم.

خداوند متعال به عزت و جلال خود سوگند یاد كرده است، كه هیچ كس از گردنه صراط عبور نخواهد كرد مگر اینكه به ولایت تو و فرزندانت مؤمن باشد.

تو اولین فردی هستی كه وارد حوض می شوی و دوستانت را از آن سیراب خواهی كرد، و دشمنانت را از آن دور خواهی ساخت.

48- مهدی بن صدقه رقی از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

خداوند متوجه زمین شد و مرا اختیار كرد، بار دیگر متوجه زمین شد تو را اختیار كرد، تو پدر فرزندان من هستی، و دین مرا اداء می كنی، و وعده های مرا انجام می دهی، تو روز قیامت ساقی حوض من خواهی بود.

خوشا به حال آن كس كه تو را دوست بدارد، و وای بر آن كس كه تو را دشمن بگیرد.

49- مجاشعی از حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرده كه فرمود:

از كتاب خداوند از من بپرسید، به پروردگار سوگند هر آیه ای كه از كتاب خداوند فرود آمد، چه در شب و یا در روز، در سفر و یا در حضر، حضرت رسول صلی الله علیه و آله آن آیه را بر من قرائت می كرد و تأویل او را به من تعلیم می فرمود.

در این هنگام ابن الكواء برخاست و گفت: یا امیرالمؤمنین پس در هنگامی كه



[ صفحه 345]



تو غائب بودی و آیه نازل می شد چه می كردی؟

فرمود: هرگاه آیه ای فرود می آمد و من غائب بودم حضرت رسول صلی الله علیه و آله آن آیه را برای من قرائت می كرد، و می فرمود: ای علی این آیه بر من فرود آمده و تأویل و تفسیرش چنین است.

50- حضرت رضا علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود:

ای علی هرگاه روز قیامت برپا شود تو و فرزندانت بر اسبهای ابلق سوار می شوید و تاجهائی از در و یاقوت بر سر می گذارید، خداوند متعال فرمان می دهد شما را به طرف بهشت ببرند و مردم در این هنگام به شما می نگرند.

51- و نیز حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: ای علی اگر تو نبودی پس از من مؤمنین شناخته نمی شدند.

52- حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: ای علی تو و فرزندانم برگزیدگان خداوند از میان مخلوقات هستند.

53- و نیز فرمود، من و علی از یك نور خلق شده ایم.

54- و نیز فرمود: ای علی تو بهترین مردمان هستی، كسی درباره ی تو شك نمی كند مگر اینكه كافر باشد.

55- و نیز فرمود: علی نخستین كسی است كه از من متابعت كرد و او اولین فردی است كه بعد از حق با من مصافحه می كند.

56- حضرت رسول دست امیرالمؤمنین را گرفت و فرمود: هر كس پندارد مرا دوست دارد و علی را دوست نداشته باشد دروغ گفته است.



[ صفحه 346]



57- و نیز فرمود: ای علی تو از درختی آفریده شدی كه من از آن خلق شدم، من اصل آن درختم و تو فرع آن هستی، حسن و حسین شاخه های آن درخت می باشند، و دوستان ما برگ آن هستند، هر كس خود را به آن درخت آویزان كند خداوند او را وارد بهشت می كند.

58- حضرت رضا علیه السلام از علی علیه السلام روایت كرده كه فرمود: من مأموریت دارم با ناكثین، و قاسطین و مارقین جنگ كنم.

59- علی (ع) فرمود: پیغمبر درباره من دعا كرد و فرمود بارخدایا دل او را راهنمائی كن، و به او شرح صدر عطا فرما، و زبانش را ثابت گردان و او را از گرما و سرما محافظت فرما.

60- حسن بن علی بن فضال گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم چرا مردم از علی علیه السلام اعراض كردند و خلافت را به دیگری دادند، در صورتی كه فضل و سابقه او را در اسلام می دانستند و موقعیت و مقام او را در نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله درك كرده بودند.

حضرت رضا علیه السلام فرمود: علت اعراض مردم از این جهت بود كه وی پدران و خویشاوندان آنها را كه با خدا و رسولش جنگ می كردند كشته بود و از این رو كینه او را در دل گرفته بودند، و نمی خواستند او را بر خود خلیفه كنند، به همین جهت او را ترك كردند و دیگری را بر خود خلیفه نمودند.

61- حسن بن علی بن فضال گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم چرا علی علیه السلام پس از اینكه به خلافت رسید فدك را برنگردانید.

امام رضا علیه السلام فرمود ما اهل بیت هرگاه خداوند ما را ولایت دهد حقوق ما را خودش اخذ می كند، ما ولی مؤمنین هستیم و فقط حقوق آنها را حفظ می كنیم و حق آنان را از ظالمین می گیریم، و از حق خود منصرف می شویم.



[ صفحه 347]



62- حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمود: من خاتم پیغمبران و علی خاتم اوصیاء است.

63- حضرت رضا علیه السلام از پدرانش از امام حسین علیه السلام روایت كرده كه بریده می گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله ما را امر كرد كه به علی علیه السلام به عنوان «امیرالمؤمنین» سلام كنیم.

64- و نیز حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: هر كسی علی را سب كند مرا سب كرده، و هر كس مرا سب كند خداوند را سب كرده است.

65- و نیز فرمود: ای علی من دوست دارم برای تو آنچه را برای خود دوست دارم، و مكروه دارم برای تو آنچه را برای خود مكروه می دانم.

66- حضرت امام حسین علیه السلام فرمود: ما در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله منافقین را به بغض علی علیه السلام می شناختیم.